Aktualności 2016

Ruszyła kampania „Czad i ogień. Obudź czujność”

Co czwarty Polak błędnie myśli, że czad można rozpoznać po zapachu lub dymie. Rusza kampania społeczna prowadzona przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji „Czad i ogień. Obudź czujność”.

Badania pokazują, że 41% Polaków twierdzi, że potrafi rozpoznać czad. Niepokojące  jest to, że aż co czwarty Polak myśli, że czad można poznać po zapachu lub po dymie. Warto więc ciągle przypominać, że czad jest bezwonny i bezbarwny. Tylko co piąty Polak wie, że czad można wykryć za pomocą specjalnych czujników.

Dane Państwowej Straży Pożarnej są alarmujące. W sezonie grzewczym od września 2015 do końca marca 2016 ponad 2229 osób uległo podtruciu tlenkiem węgla i wymagało długiej hospitalizacji, a 50 zmarło. Od września tego roku 169 osób  zostało poszkodowanych, 1 osoba zmarła. Liczby dotyczące pożarów w budynkach mieszkalnych są jeszcze wyższe. W poprzednim sezonie grzewczym od września 2015 do końca marca 2016  2201 osób zostało rannych, a 304 zginęły. Od września tego roku   437 osób zostało rannych,  natomiast 40 osób zginęło.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie MSWiA wynika, że ponad 1/4 Polaków twierdzi, że żeby uchronić się przed pożarem  wystarczy być uważnym. Tylko 6% wie, że trzeba mieć sprawne instalacje elektryczne, grzewcze i gazowe. Według statystyk PSP, wady i niewłaściwa eksploatacja urządzeń i instalacji grzewczych to przyczyna ponad połowy pożarów w budynkach. Badania wykazały również, że tylko co dziesiąty Polak wie, że w domu trzeba mieć gaśnicę, a jedynie  8% uważa, że trzeba regularnie  czyścić i sprawdzać szczelność komina, i umawiać na kontrole kominiarza. Mniej niż jeden na pięciu Polaków ma w domu czujnik dymu lub czadu.

Szansę na bezpłatne czujniki mają słuchacze ogólnopolskich i lokalnych rozgłośni radiowych.  W ramach kampanii „Czad i ogień. Obudź czujność” przeprowadzone zostaną rozmowy z ekspertami PSP i konkursy dla słuchaczy,  w których nagrodami będą czujki dualne wykrywające czad i dym (400 sztuk).

Emitowany będzie także spot radiowy. Spot filmowy, dotyczący bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zagrożenia tlenkiem węgla, zostanie wybrany w konkursie zorganizowanym przez MSWiA dla młodzieży szkół gimnazjalnych i średnich. Na stronie internetowej MSWiA dostępne są materiały edukacyjne dla nauczycieli i strażaków, którzy poprowadzą lekcje w szkołach,  z gotowymi prezentacjami dotyczącymi zagrożenia tlenkiem węgla i pożarami. Szkoły mogą również otrzymać bezpłatnie od Komendy Głównej PSP podręcznik pt. „Przygody Ognika”.  Kampania społeczna „Czad i ogień. Obudź czujność”- obejmie także media społecznościowe. Wszystkie elementy  kampanii służą temu, by dotrzeć do jak najszerszej grupy osób.

Źródło: www.mswia.gov.pl

 

Wstecz

Banery

Kalendarium

Banery