Przejdź do sekcji:
Zmiany w Programie Priorytetowym Czyste Powietrze
Od 22 kwietnia 2024 r. nastąpi kolejna zmiana zapisów treści Programu Priorytetowego "Czyste Powietrze". Punkt informacyjno-konsultacyjny programu nadal funkcjonuje, dlatego też zachęcamy do zapoznania się ze zmianami jak i z treścią zmienionego Programu, a w przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji lub złożenia wniosku o dofinansowanie zapraszamy do punktu, który funkcjonuje w Urzędzie Miasta Rawa Mazowiecka, pl. Piłsudskiego 4 pokój nr 9 w godzinach jego pracy. Informacje można również uzyskać pod numerem telefonu 46 814 23 39.
Ważne terminy dla beneficjentów programu „Czyste Powietrze"
-
Zakończenie okresu przejściowego: 13 czerwca 2024 r.
Zmiany dot. pomp ciepła dofinansowywanych w ramach programu „Czyste Powietrze”:
- Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie pompy ciepła wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej lista ZUM,
- Ww. warunek obowiązuje dla umów o dofinansowanie zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r., w ramach których są przedstawiane do rozliczenia faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu ww. urządzenia wystawione od dnia 14.06.2024 r. Finansowane w ramach wyżej wymienionych umów źródło ciepła, jeżeli nie znajduje się na liście ZUM, może być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku, w którym wszystkie faktury (lub równoważne dokumenty księgowe) dotyczące zakupu lub montażu urządzenia będą wystawione do końca okresu przejściowego tj. do dnia 13.06.2024 r., a urządzenie również zostało uruchomione do tego czasu,
- Po zakończeniu okresu przejściowego, na liście ZUM pozostaną tylko pompy ciepła spełniające wymogi programu, potwierdzone wskazanymi powyżej badaniami, które przeszły pozytywną weryfikację,
- Wymogi dla pompy ciepła określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane
i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM, - zmianie uległ zakres wymaganych norm dla badań pomp ciepła do ciepłej wody użytkowej. Wykreślona została norma EN 14825 (dotycząca pomp ciepła wykorzystywanych do ogrzewania),
Zmiany dot. kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie:
- Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie kotły kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM),
- Ww. warunek obowiązuje dla umów o dofinansowanie zawartych na podstawie wniosków o dofinansowanie składanych od 22.04.2024 r., w ramach których są przedstawiane do rozliczenia faktury/równoważne dokumenty księgowe dotyczące zakupu lub montażu ww. urządzeń wystawione od dnia 14.06.2024 r. Finansowane w ramach wyżej wymienionych umów źródło ciepła, jeżeli nie znajduje się na liście ZUM, może być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku, w którym wszystkie faktury (lub równoważne dokumenty księgowe) dotyczące zakupu lub montażu urządzenia będą wystawione do końca okresu przejściowego tj. do dnia 13.06.2024 r. a urządzenie również zostało uruchomione do tego czasu,
- Nie ulegnie zmianie procedura wpisu na listę ZUM i nie będzie konieczności przedkładania żadnych nowych dokumentów w przypadku urządzeń, które obecnie na liście ZUM są wpisane.
Wprowadzenie możliwości wnioskowania w ramach części 3) programu (najwyższy poziom dofinansowania) tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku:
Zgodnie z wprowadzoną zmianą, Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach Części 3) Programu na dany budynek/lokal mieszkalny na podstawie wniosku o dofinansowanie złożonego od 22.04.2024 r. (tj. zawarł umowę dotacji i nie została ona rozwiązana lub zmieniona na umowę dotacji w ramach Części 1) Programu), będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki/lokale mieszkalne, po zakończeniu okresu przejściowego tj. od dnia 14.06.2024 r., tylko w ramach Części 1) Programu (podstawowy poziom dofinansowania).
Zmiany w zakresie prefinansowania i pełnomocnictwa
W zakresie nowych zapisów umownych dotyczących dotacji z prefinansowaniem:
- Warunkiem wypłaty zaliczki na rachunek bankowy wykonawcy, jest złożenie do WFOŚiGW podpisanej własnoręcznie przez Beneficjenta (podpis nie może być złożony przez pełnomocnika) dyspozycji wypłaty zaliczki (na przygotowanym wzorze, który beneficjent otrzyma wraz z pismem informującym o zawarciu umowy) wraz z kopią faktury zaliczkowej wystawionej na Beneficjenta lub Beneficjenta i małżonka wspólnie,
- Beneficjent jest zobowiązany złożyć dyspozycję wypłaty zaliczki w terminie umożliwiającym dokonanie przez WFOŚiGW wypłaty tej zaliczki w terminie określonym w Programie, nie później niż 5 dni roboczych przed upływem tego terminu. WFOŚiGW informuje Wnioskodawcę o dacie dokonania wypłaty zaliczki,
- Czas na złożenie wniosku o płatność, rozliczającego zakres przedsięwzięcia wynikający z danej umowy z wykonawcą, do 120 dni od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji tej umowy z wykonawcą. Czas na zrealizowanie całego przedsięwzięcia w ramach umowy dotacji z prefinansowaniem pozostaje bez zmian tj. 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
W sytuacji gdy w imieniu Wnoskodawcy działa pełnomocnika:
- wymagane jest pełnomocnictwo z podpisem własnoręcznym Wnioskodawcy notarialnie poświadczonym tj. podpisem własnoręcznym złożonym przez Wnioskodawcę na pełnomocnictwie w obecności notariusza, bądź wcześniej złożonym podpisem uznanym przez Wnioskodawcę przed notariuszem za własnoręczny,
- usunięto możliwość złożenia oświadczenia przez beneficjenta o opłaceniu faktur lub równoważnych dokumentów księgowych, pozostawiono oświadczenie wystawcy faktury tj. wykonawcy lub sprzedawcy a także pozostałe dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty przez Beneficjenta.
Pozostałe istotne zmiany w Programie:
- nie są kwalifikowane koszty w ramach Programu w sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta (obowiązuje dla wszystkich wniosków o dofinansowanie niezależnie od daty wystawienia faktury jak również dla obecnej i wcześniejszych wersji Programu),
- wydłużono okres wydatkowania środków przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z 30.09.2029 r. do 31.12.2029 r.,
- wnioski o dofinansowanie złożone przed dniem 22 kwietnia 2024 r. rozpatrywane będą na podstawie Programu i pozostałych dokumentów programowych w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku.
- data: 2024-04-19