Przejdź do sekcji:
Dokonanie wpisu do rejestru
Podstawowe informacje
- Działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2021 r. poz. 888 ze zm.) oraz ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U z 2021 r. poz. 162 ze zm.) i wymaga wpisu do rejestru.
- Przedsiębiorca zamierzający prowadzić działalność w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy jest zobowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru.
- W efekcie załatwienia sprawy nadany zostanie numer rejestrowy i wydane zostanie zaświadczenie o dokonaniu wpisu lub zmiany we wpisie w rejestrze.
- W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru, przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła ta zmiana.
Informacje dodatkowe
Informacja o wykreśleniu jest traktowana jako czynność materialno-techniczna. Zaświadczenie potwierdzające wykonanie czynności urzędowej wydaje się na żądanie i po wniesieniu opłaty skarbowej. Potwierdzenie wykonania żądanej czynności może przybrać również inną formę pisemną, zwykłego pisma.
Ustawodawca wskazał, w art. 9j ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, decyzję administracyjną jako formę, w której należy dokonać wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej, w następujących przypadkach:
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
- gdy stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie gminy objętej wpisem;
- gdy stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne do instalacji innych niż instalacje komunalne, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1c i 1d;
- przedsiębiorca nie złożył sprawozdania, o którym mowa w art. 9n, w terminie 365 dni od terminu wskazanego w art. 9n ust. 2
W pozostałych sytuacjach skutkujących wykreśleniem podmiotu z rejestru działalności regulowanej ustawodawca nie określił jego formy.
Kogo dotyczy?
Przedsiębiorca zamierzający prowadzić działalność w zakresie odbioru odpadów komunalnych.
Wymagane dokumenty
Wniosek powinien zawierać:
- firmę, oznaczenie siedziby i adres lub imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
- numer identyfikacji podatkowej (NIP), REGON,
- określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych
Do wniosku dołącza się:
- oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Wniosek wraz z dokumentami można złożyć:
- osobiście;
- listownie;
- drogą elektroniczną poprzez stronę ePUAP
OPŁATY
- Za dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej – kwota 50,00 zł
Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek urzędu, numer 24 9291 0001 0054 2395 2000 0010 - Za dokonanie zmiany wpisu do rejestru działalności regulowanej – kwota 25,00 zł
Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek urzędu, numer 24 9291 0001 0054 2395 2000 0010