Konkursy zakończone

Aktywna Młodzież – działania na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym.

Celem konkursu jest wspieranie projektów, które połączą i wykorzystają różne typy działań (kierowanych do młodzieży od 15 do 24 roku życia), a ich realizacja przyczyni się do zapobiegania wykluczeniu społecznemu młodych ludzi. Grupą docelową są osoby mieszkające zarówno na terenie gmin miejskich, miejsko — wiejskich, jak też wiejskich. W tej grupie powinna znaleźć się młodzież ze środowisk ubogich i zaniedbanych społecznie, w tym młodzież szkolna, studiująca, pozaszkolna, objęta wsparciem organizowanym w ramach centrów i klubów integracji społecznej.

Kto może złożyć wniosek ?     
1. Organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, fundacje).
2. Instytucje kościelne.
3. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
4. Spółdzielnie socjalne.
5. Kluby sportowe.
6. Niepubliczne szkoły wyższe.
7. Jednostki samorządu terytorialnego.     
Na co można uzyskać wsparcie ?     
1) Opracowanie i wdrożenie lokalnego programu w zakresie aktywizacji społecznej młodzieży, z wykorzystaniem potencjału i zasobów szkół, podmiotów reintegracyjnych oraz lokalnych sieci świetlic i klubów  młodzieżowych. Taki  program  powinien  być opracowany z reprezentacją środowiska młodzieżowego i być nakierowany na zapobieganie wykluczeniu społecznemu młodzieży poprzez:
a) edukację obywatelską, zmierzającą do zwiększenia uczestnictwa młodego pokolenia w procesach podejmowania decyzji w przyszłości – preferowane formy edukacyjne to organizacja debat, warsztatów dyskusyjnych, nauki organizacji konsultacji społecznych,
b) animację młodzieżowych liderów — preferowane formy zajęć to nauka tworzenia i organizowania własnych grup formalnych (młodzieżowych organizacji pozarządowych) oraz grup  nieformalnych,  które będą  mogły w przyszłości  uczestniczyć  w partycypacyjnym projektowaniu miejsc integracji, spędzania wolnego czasu np. ośrodków kultury, bibliotek, obiektów sportowych, miejsc spotkań, parków, placów zabaw etc.,
c) naukę samoorganizacji i reprezentacji środowiskowej — preferowane formy zajęć to nauka i ćwiczenie procesu tworzenia i rozwoju inicjatyw reprezentowanych przez młodzież np. samorząd szkolny, rady młodzieżowe etc.,
d) edukację w obszarze wolontariatu i ekonomii społecznej — preferowane formy zajęć to nauka i praktyczne ćwiczenia w zakresie tradycji i wartości wolontariatu, organizowanie wolontariatu w podmiotach ekonomii społecznej, świetlicach i klubach młodzieżowych.
2) Opracowanie i wdrożenie lokalnego programu na rzecz młodzieży z zakresu przedsiębiorczości, również społecznej na lokalnym rynku pracy. Program powinien być dodatkową edukacyjną inicjatywą realizowaną przede wszystkim w szkołach lub innych instytucjach i podmiotach (np. w organizacjach pozarządowych, domach kultury czy ośrodkach sportu) z ukierunkowaniem na:
a) dostarczenie wiedzy o podstawowych formach przedsiębiorczości, z uwzględnieniem przedsiębiorczości społecznej, w tym spółdzielczości socjalnej oraz podmiotach reintegracyjnych na wypadek pierwszych niepowodzeń na rynku pracy,
b) przybliżenie wiedzy o akademickich biurach karier i inkubatorach przedsiębiorczości akademickiej,
c) promowanie i wsparcie spółdzielczości uczniowskiej i akademickiej (animacja, zajęcia metodyczno-szkoleniowe, konkursy z wiedzy o spółdzielczości, w tym pracy socjalnej etc.).
3) Opracowanie i wdrożenie lokalnego programu skierowanego do młodzieży, który będzie określał szereg działań o charakterze profilaktycznym, propozycje kształcenia w zakresie nabycia umiejętności społecznych oraz wyboru form spędzania czasu wolnego. Aranżowane zajęcia o określonej tematyce będą kładły nacisk na wykorzystanie indywidualnych preferencji i zdolności uczestników, jak również na edukację w zakresie problemu uzależnień zarówno wśród młodzieży, jak i w ich najbliższym otoczeniu. W działaniach należy wykorzystać lokalny potencjał instytucji i podmiotów różnych sektorów usług publicznych (np. szkół, świetlic i klubów młodzieżowych). Zajęcia powinny być ukierunkowane na:
a) poradnictwo – prawne (z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego), psychologiczne (np. dotyczące relacji rodzinnych, komunikacji, ról w rodzinie) i pedagogiczne (w zakresie właściwych oddziaływań wychowawczych, sprawowania opieki nad dziećmi, umiejętności rozwiązywania konfliktów w rodzinie, trudności wychowawczych),
b) edukację kulturalną, rozumianą m.in., jako organizację interaktywnych zajęć twórczych (muzycznych, plastycznych, audiowizualnych etc.) wykorzystujących lokalną infrastrukturę kulturalną,
c) edukację historyczną, rozumianą m.in. jako organizacja interaktywnych warsztatów związanych z podmiotową tematyką, pogłębiającą wiedzę i zaangażowanie w sprawy społeczności lokalnej, jej historię, zabytki, mieszkańców,
d) edukację medialną, rozumianą m.in. jako organizację interaktywnych zajęć warsztatowych, gier, quizów pozwalających nabywać kompetencje medialne i informacyjne,
e) edukację zdrowotną, rozumianą m.in. jako działania w obrębie aktywności fizycznej i sportu, wypoczynku, krajoznawstwa, turystyki społecznej, w tym organizacji rajdów, biegów na orientację, biegów tematycznych, oraz rozwój indywidualnych zainteresowań, działalności hobbystycznej i kółek zainteresowań.
Realizowane projekty mają wpływać na poprawę sytuacji życiowej tych osób, polepszenia warunków rozwoju i nabycia kompetencji społecznych, wyrównywania szans edukacyjnych i społecznych oraz rozwoju współpracy instytucji publicznych, organizacji pozarządowych i innych ważnych miejsc dla społeczności lokalnej występujących na terenie, gdzie projekt będzie realizowany.

Termin składania wniosków:   - 21 marca 2019

Więcej

  • autor: Z. Karpiński, Biuro ds. Rewitalizacji, data: 2019-03-04
  • Ekonomia Społeczna

Wstecz

Banery

Kalendarium

Banery